szukaj
CUKRZYCA TYPU 2. rozpoznanie, aktywność i dieta.

CUKRZYCA TYPU 2. rozpoznanie, aktywność i dieta.

Streszczenie:

Postęp medycyny jest niezaprzeczalny. To dzięki rozwojowi tej właśnie dziedziny, żyjemy dłużej, pracujemy dłużej, płacimy podatki dłużej 😉  

Z drugiej strony żyjemy szybciej, pod dziwną narzucaną często przez nas samych presją wypełniania oczekiwań społecznych i niestety rodzinnych…

  • zjedz do końca, wez dokładkę, dlaczego nie jesz? 
  • nie idz na te studia, bo są nieprzyszłościowe ,wybierz inne( te których nie czujesz…ale rodzicę będą z Ciebie dumni (wrrrr…) 
  • lepiej zamieszkaj w mieście, bo tam są większe możliwości 
  • większe mieszkanie to już na całe życie…lepiej wydać więcej teraz ,a na dłużej 
  • zrób studia , bo po studiach znajdziesz lepszą pracę( serio???;) 
  • zobacz…Ci to jeżdża co roku na wakacje zagranicę…ale im się układa …

i wiele więcej bzdur, schematów myśleniowych powtarzanych przez pseudoautorytety!!! 

W całym tym szaleństwie ocen, mądralińskich,  zauważam, że jako to właśnie społeczeństwo , tak bardzo narażone na ocenienie, zatraciliśmy  perspektywę długoterminową swoich działań , a ciągle niestety dla wielu z nas “obraz” świata  , z jakże nieobiektywnego i szkodliwego niebieskiego szkła telewizora, jest wzorem do naśladowania, bez względu na poglądy polityczne odbiorcy:)  

W tym oto kontekście lawinowo rośnie ilość osób, u których rozpoznaję cukrzycę typu 2, insulinooporność, a przekierowanie na nowe tory nawyków żywieniowych oraz przekonań to nie lada zadanie dla lekarza, porównywalne z przebiegnięciem 10km w górach:) Ciężko , ale da się. Warto zatem próbować. Rozpoznanie cukrzycy typu 2 rodzi wiele pytań ze strony pacjentów, które zwykle, co oczywiste, pojawiają się po opuszczeniu gabinetu lekarskiego.  

Cykl artykułów dotyczących cukrzycy typu 2 piszę z myślą o wszystkich zainteresowanych tą tematyką, ale przede wszystkim z myślą o osobach, u których rozpoznano cukrzycę typu 2, które w  poszukiwaniu wiarygodnych informacji na ten temat, trafiają na setki, często sprzecznych informacji i rad, co w naturalny sposób prowadzi do zakłopotania, irytacji i poczucia bezsilności, a w efekcie często do nieefektywnego leczenia. Ten artykuł to  pomoże zrozumieć cukrzycę ,a niektórym, JESTEM PRZEKONANY, wydłuży życie, ponieważ  pacjent wyedukowany żyje dłużej i szczęśliwiej 🙂  

Skąd u mnie wzięła się ta cukrzyca?  

Cukrzyca występuje wtedy, gdy organizm ma problemy z wykorzystaniem cukru(glukozy), który dostarcza z pożywieniem. Cukier, który w nadmiarze gromadzi się we krwi,  może mieć natychmiastowe skutki, takie jak niewyraźne widzenie. w długiej perspektywie może również powodować problemy, takie jak choroby serca i ślepota.

Upraszczając: im szybciej zdamy sobie sprawę z tego, że spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym,  wysoko przetworzonych, picie napojów słodkich , prowadząc błogie życie bez #ruchjestlekiem , solidnie pracujemy nad wystąpieniem cukrzycy typu 2. (wcześniej, przy odrobinie szczęścia, Insulinooporności- http://bit.ly/33i6MWQ).  

UWAGA!!! 

Pierwszym sygnałem w badaniach krwi  wyczerpywania pracy trzustki jest podwyższony poziom glukozy na czczo. 

To proste badanie należy  do badań podstawowych i może być wykonane u lekarza rodzinnego. 

To już jest mocny znak, aby zacząć analizować swoje nawyki żywieniowe, zastanowić się, czy aby stres i błogi bezruch nie występuje w naszym życiu w nadmiarze 😉  

Jakie objawy mogą sugerować cukrzycę? 

  • nasilona diureza (wielomocz);
  • wzmożone pragnienie;
  • utrata masy ciała niewytłumaczona celowym odchudzaniem;

Inne, mniej typowe objawy:

  • osłabienie
  • i wzmożona senność,
  • zmiany ropne    na skórze oraz   stan zapalny narządów moczowo-płciowych.

Jeśli zauważyliście u siebie ,lub bliskich takie objawy, KONIECZNIE wykonajcie badania laboratoryjne, w tym poziom Glukozy.  

Jak lekarz stawia diagnozę cukrzycy typu 2? 

UWAGA!!!

rozpoznanie ustala się na podstawie oznaczenia poziomu glukozy we krwi żylnej. (w laboratorium) 

Pomiary glukometrem nie służą do diagnozowania, ale już później do kontroli poziomu glukozy. 

  1. oznaczenie stężenia glukozy we krwi żylnej (glikemia przygodna)  + typowe objawy  hiperglikemii(patrz wyżej)     jeśli   wynosi ≥ 200    mg/dl (≥ 11,1   mmol/l), wynik ten   jest podstawą do rozpoznania cukrzycy;

OBJAWY + >200 mg/dl   = CUKRZYCA 

przy braku występowania objawów lub   przy współistnieniu objawów i glikemii przygodnej<  200 mg/dl (< 11,1 mmol/l) należy 2-krotnie(każde oznaczenie należy wykonać innego dnia)   oznaczyć glikemię na czczo; jeśli glikemia 2-krotnie wyniesie ≥ 126 mg/dl (≥ 7,0 mmol/l) — rozpoznaje się cukrzycę; 

BRAK OBJAWÓW + >126 mg/dl ( dwukrotnie każdy pomiar innego dnia) =CUKRZYCA 

3. przy    braku występowania objawów hiperglikemiii przygodnej glikemii ≥ 200   mg/dl (11,1 mmol/l) należy oznaczyć glikemię na czczo i jeżeli    wynosi ona ≥ 126 mg/dl (7,0 mmol/l), rozpoznaje się cukrzycę;

BRAK OBJAWÓW + >200mg/dl(przygodna)  —–> pomiar na czczo >126 mg/dl = CUKRZYCA 

jeśli jednokrotny lub   dwukrotny pomiar glikemiina  czczo wyniesie 100–125 mg/dl    (5,6–6,9 mmol/l) należy wykonać doustny test   tolerancji glukozy (OGTT, oral glucose tolerance test)

Dlaczego  #ruchjestlekiem ???

Wysiłek fizyczny —  ze względu na wielokierunkowe korzyści, jakie    przynosi jego wykonywanie — jest integralną częścią prawidłowego, kompleksowego postępowania w  leczeniu cukrzycy, w celu uzyskania optymalnego efektu wysiłek fizyczny powinien być regularny,podejmowany co najmniej co 2–3 dni, jednak najlepiej codziennie. (PTD 2018) 

Najbardziej odpowiednią formą    wysiłku w grupie chorych na  cukrzycę typu 2 w wieku > 65.   rż. i/lub z nadwagą jest szybki   (do zadyszki) spacer, 3–5 razy w tygodniu (ok. 150 min tygodniowo).

SPACER INTERWAŁOWY idealnie się nadaje w tym przypadku. 

Odpowiednią formą    wysiłku u osób z cukrzycą, przy współwystępowaniu nadwagi/otyłości, w  każdym wieku jest „nordic walking”. Osoby    bez istotnych przeciwskazań, szczególnie w  młodszych grupach wiekowych, należy zachęcać do  wysokiej aktywności fizycznej, w tym do uprawiania sportu.     

UWAGA!!!

Aktywność fizyczna #ruchjestlekiem pozwala zmniejszyć dawki leków oraz zmniejsza długoterminowe powikłania cukrzycy. Mięśnie podczas aktywności fizycznej, np. SPACERU INTERWAŁOWEGO ZUŻYWAJĄ GLUKOZĘ do pracy

Na co zwracać uwagę w diecie? 

Celem    leczenia dietetycznego chorych na  cukrzycę jest uzyskanie i utrzymanie:

  • prawidłowego (bliskiego normy) stężenia glukozy w  surowicy krwi w celu prewencji powikłań cukrzycy;
  • optymalnego stężenia lipidów i lipoprotein w surowicy;
  • optymalnych wartości ciśnienia tętniczego krwi w celu redukcji ryzyka chorób naczyń;
  • pożądanej masy ciała.

Węglowodany

udział węglowodanów w  diecie powinien wynosić około    45% całkowitej ilości energii; jeśli   węglowodany pochodzą z produktów o  niskim     IG i dużym udziale błonnika, ich   udział   w ogólnej kaloryczności diety    może być większy (nawet do 60%).    

Wysoka  podaż kalorii  węglowodanowych powinna być także    elementem diety osób o bardzo dużej    aktywności fizycznej. 

Z  kolei    niższa od  45% podaż kalorii pochodzących z  węglowodanów (25–45%) może być czasowo zalecana u  chorych o niewielkiej aktywności fizycznej, u których możliwości jej  zwiększenia są ograniczone, np. z uwagi na schorzenia współistniejące.

główne źródło     węglowodanów powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza o  niskim indeksie glikemicznym (< 55 IG);

Co ograniczyć w diecie ?  

— podstawowe ograniczenie powinno dotyczyć węglowodanów prostych (jedno- i  dwucukrów), których spożywanie chory powinien ograniczyć do minimum. 

Rekomenduje się  także ograniczenie cukrów    dodanych i tak zwanych free sugars,  których źródłem są przede wszystkim cukier    i słodycze, ale również miód, soki i napoje owocowe;  (PTD 2018) 

Jakie elementy diety należy zwiększyć?

Należy dążyć do  zwiększenia spożycia błonnika pokarmowego przez    włączenie co najmniej 

  • 2  porcji pełnoziarnistych produktów zbożowych  
  • 3  porcji warzyw bogatych w  błonnik.  

W  przypadku braku możliwości podaży zalecanej ilości    błonnika pokarmowego należy rozważyć wprowadzenie suplementów błonnika, szczególnie w  postaci frakcji rozpuszczalnych w wodzie. Celowe jest zwiększenie podaży skrobi opornej (frakcji błonnika) w  diecie, gdyż nie wymaga to gruntownej zmiany przyzwyczajeń żywieniowych pacjenta, co zwiększa skuteczność interwencji dietetycznej.(PTD 2018) Tyle na początek. Rozpoznanie cukrzycy to nie wyrok. Jednak wymaga analizy swoich nawyków żywieniowych, a także wprowadzenie w życie aktywności fizycznej. 

Aktywność fizyczna #ruchjestlekiem oraz zmiana ,powolna, ale konsekwentna nawyków żywieniowych, np. wprowadzanie produktów o niskim indeksie glikemicznym oraz takich które są bogate w błonnik pozwala już na samym początku kontrolować cukrzycę i zwiększa komfort życia z tym rozpoznaniem.  

udostępnijFacebook
Dołącz do dyskusji

Lekarze dla przedszkolaków

Powiemy Tobie jak wprowadzać zdrowe nawyki u dziecka, podnieść jego odporność i dlaczego cukier NIE krzepi.

Bracia Rodzeń

Śledź nas

Nasze media społecznościowe są super