szukaj
INSULINOOPORNOŚĆ -dziękuje, że jesteś!

INSULINOOPORNOŚĆ -dziękuje, że jesteś!

Streszczenie:

Wszystko jest po coś…los zsyła na nas Insulinooporność po to, aby się zatrzymać, zastanowić się , pomyśleć i wyciągnąć wnioski …tak! wnioski życiowe. 

Aby podjąć decyzje, które wisiały od lat i miesięcy bez rozstrzygnięcia, a zatruwały całe ciało i umysł. 

  • Czy dobrze zrobiłem robiąc dwa kierunki studiów na raz, czy w ogóle do czegokolwiek mi się to przyda? 
  • Jak długo jeszcze wytrzymam w tej pracy? może poczekam ,aż zmieni się szef , kierownik, prezes…tak sobie poczekam, poegzystuję w tym stresie … 
  • Rozstać się, poczekać? …może poczekam,aż ona mnie zostawi?  zrobię coś głupiego, wtedy na pewno się zorientuję,że nie chcę z nią być;) 
  • Nie mam czasu na nic, ale przecież odkładam na nowy,lepszy samochód…wszyscy moi znajomi jeżdżą  lepszymi od mojego…

Na pomoc w tych i podobnych sytuacjach przychodzi nam Insulinooporność…powiem przewrotnie…Ci, którzy mają to szczęście usłyszeć taką diagnozę…dziękujcie losowi…poważnie dziękujcie losowi.

W niedalekiej przeszłości pierwszą diagnozą z grupy zaburzeń metabolicznych była cukrzyca, najczęściej wymagająca stosowania terapii dwu, trzylekowej…nie było nawet szansy wcześniej, aby dostać od losu pstryczka w nos;) wtedy najczęściej było już nieco za późno…

Insulinooporność, to taki pstryczek w nos…nie łatwy, ale motywujący. Do dzieła:)  

Dzisiaj na pomoc nam wszystkim zapracowanym, przejedzonym, zestresowanym, którzy ulegliśmy iluzji pędu i pogoni za lepszym, bogatszym w coraz to nowe , piękne, błyszczące przedmioty, życiem, przychodzi właśnie insulinooporność. Dziękuję Ci losie przewrotny za IO;)  

Aby zrozumieć jej wielką rolę i wpływ na nasze życie( w pozytywnym sensie) trzeba zdawać sobie sprawę z pewnych mechanizmów, które zachodzą w naszym organizmie na co dzień. 

Dzisiaj biorę się za odżywianie, aktywność i telewizję(niech spoczywa w pokoju:) …,a ponieważ temat jest szeroki, poparty milionami niesprawdzonych opinii w internecie, chcę jak tylko prosto to możliwe, pokazać Wam, jakie procesy są odpowiedzialne za powstawanie insulinooporności i cukrzycy typu 2( to to samo ,tylko na różnym etapie) , abyście mogli sami choć zacząć myśleć o zmianie stylu życia…który jest kluczem do pięknego życia bez IO. 

Oczywiście nikt nic nie musi, możecie tylko ewentualnie zechcieć…ale warto próbować:) 

Co się dzieje po posiłku? 

Aby zrozumieć insulinooporność oraz cukrzycę typu 2( celowo będę w tym artykulę używać tych dwóch stanów jako tożsamych) należy uświadomić sobie, co się dzieje po jedzeniu. 

Musisz, jeśli chcesz 😉 zrozumieć  w jaki sposób twoje ciało rozkłada (metabolizuje) pokarm.

Komórki w twoim ciele potrzebują energii, a jedynym źródłem tej właśnie jest glukoza.  Ale UWAGA!!! Nie trzeba jeść glukozy, żeby dostarczyć komórkom glukozy, ponieważ twój organizm może przemienić wiele rodzajów żywności w glukozę właśnie. 

Glukoza jest uniwersalnym paliwem, ale cały układ trawienny pracuje jak kantor…wymienia różne substancję na niezbędną glukozę. Jeśli będzie taka potrzeba, może nawet zamienić białko ,lub tłuszcz w glukozę w przebiegu procesów biochemicznych, głównie w wątrobie. 

Kiedy spożywasz pokarm, który zawiera węglowodany, np.:

  • biały ryż,
  • kromka chleba pszennego,
  • sok pomarańczowy,
  • ziemniaki 

Twój organizm szybko rozbija te pokarmy na glukozę i inne elementy. Glukoza szybko przechodzi  z przewodu pokarmowego do krwi, a stąd do komórek mózgu, mięśni i całej reszty.

Aby jednak twoje komórki mogły wykorzystać glukozę z krwi, potrzebują insuliny, która produkowana jest w trzustce( narząd, który znajduje się w sąsiedztwie żołądka oraz wątroby) , pod wpływem zwyżki glukozy we krwi. Trzustka  uwalnia insulinę do krwi, a ta niczym biologiczny odkurzacz zasysa glukozę do komórek, łącząc się wcześniej z receptorem insulinowym na ich powierzchni.  

Glukoza to energia, ale nadmiar jest toksyną…a toksyny…zabijają

Glukoza to energia, bez glukozy komórki obumierają. Dlatego tak dużo pracy nasz organizm wkłada w to, aby utrzymywać jej odpowiedni poziom. Po posiłku, wzrasta poziom glukozy we krwi ( szybkość i długość narastania glukozy zależy m .in. od wartości INDEXU GLIKEMICZNEGO produktów które spożywamy(za chwile kilka słów o IG)    trzustka dostaje wyraźny sygnał do produkcji INSULINY.  

INSULINA łączy się zatem ze wszystkimi możliwymi receptorami INSULINOWYMI i  otwiera drzwi przez które wlewa się glukoza. Jeśli wszystko przebiega bez przeszkód, poziom glukozy we krwi wraca do normy a wszystkie niezbędne komórki mają energię aby żyć.

Dlaczego przekarmianie prowadzi do cukrzycy typu 2?  

Przy notorycznym przekarmianiu, stresach, małej aktywności fizycznej , spożywaniu soków owocowych z dodatkiem cukru, napojów energetycznych, napojów słodzonych, itp.  komórki zaczynają bronić się przed nadmiarem energii. Ponieważ glukoza we krwi w nadmiarze  jest trucizną, organizm jak najszybciej chce się pozbyć jej z krwi…w nadmiarze przecież niszczy wzrok, naczynia, nerwy -tak się dzieje u  cukrzyków .

Nadmiar energii to sygnał ,aby włączyć “ tryb magazynowanie”.  Ponieważ przyroda nie lubi marnować energii  organizm zaczyna magazynować jej nadmiar, na “ciężkie czasy” .  Glukoza przenoszona jest do mięśni i wątroby i w postaci GLIKOGENU i tam jest gromadzona. Po pewnym czasie już wszystkie magazyny są zapełnione GLUKOZĄ. Ciężkie czasy nie nastąpiły …organizm dostaje jasny sygnał… przekształcać GLUKOZĘ  w tłuszcz i MAGAZYNOWAĆ w komórkach tłuszczowych. Komórki także zaczynają bronić się przed nadmiarem ENERGII, stresu, błogiego bezruchu…zaczynają zamykać drzwi ( receptory insulinowe). Trzustka wydziela coraz więcej INSULINY , która nie może być wykorzystana , jej poziom we krwi rośnie. W tym momencie powstaje pełnoobrazowa  INSULINOOPORNOŚĆ. 

PODSUMOWUJĄC:

  • komórki już nie chcą więcej glukozy, więc bronią się w taki sposób, że wyłączają część receptorów insulinowych.  
  • uodparniają się na insulinę, ta nie może już wprowadzać glukozy do środka .  INSULINA produkowana w nadmiarze nie jest wykorzystywana. Powstaje HIPERINSULINEMIA. 
  • We krwi krąży zbyt dużo insuliny, bo przecież nikt jej nie chce. 
  • Ta ciężka praca trzustki przez  chwilę wystarczy aby utrzymać poziom cukru we krwi w normie, ale z biegiem czasu ,jednak komórki produkujące insulinę nie nadążają ze zwiększonym popytem. 
  • Poziom cukru we krwi rośnie, powodując cukrzycę typu 2. (W cukrzycy typu 1 komórki trzustka przestaje wytwarzać jakąkolwiek insulinę).

Geny napełniają magazynek, styl życia pociąga za spust!!! 

Tak jak w przypadku wielu powszechnych chorób, geny dziedziczysz po rodzicach, ale tak jak w przypadku wielu powszechnych chorób styl życia też otrzymujesz po rodzicach. Więc możesz sobie pomyśleć: beznadziejna sytuacja, przecież to nie moja wina i nic nie mogę z tym zrobić. 

Otóż nie!!! 

  • Po pierwsze rozpatrywanie jakiejkolwiek sytuacji w kategoriach winy do niczego dobrego nie doprowadzi. 
  • Po drugie ,najlepszą rzeczą, którą możesz zrobić w tej sytuacji to zaakceptować fakty i zacząć działać.   

Naukowcy zidentyfikowali  zidentyfikował około 100 genów, które mogą przyczynić się do   rozwój cukrzycy. Jednak każdy z nich indywidualnie stanowi jedynie niewielką część ryzyka. 

Klucz jest jednak w Tobie , Twoim mężu, żonie, teściowej , mamie , którzy z miłości, braku świadomości, może strachu podkładają pod nos kolejne porcje zrobionego od serca pysznego i treściwego, jakże smacznego posiłku.  

Nie możesz zmienić wieku ani genów. Jednak, jest jeszcze wiele do zrobienia, aby odeprzeć lub leczyć cukrzycę typu 2.

W medycynie jest takie powiedzenie „Geny ładują broń, ale styl życia się pociąga za spust ”. Oznacza to, że w wielu przypadkach możesz modyfikować wpływ swoich genów, robiąc zmiany stylu życia, włącznie z długą , empatyczną rozmową ze swoją żoną, która z jakiegoś powodu Cię przekarmia, a Ty nie wiesz jak jej powiedzieć, żeby może zaczęła gotować mniej, z niskim indeksem glikemicznym. 

Kilka sprawdzonych metod na to, aby mniej jeść 

Różne metody działają na różne osoby. Trzeba jednak próbować i sprawdzać, co zadziała na Ciebie? 

>Mój ulubiony sposób, sprawdzony nie tylko na pacjentach( w ramach dobrowolnego eksperymentu) oraz z czystej ciekawości na sobie i bliskich.

UWAGA!!!  jakże śmieszny może się okazać dla pozostałych domowników, kiedy to tatuś z dużym brzuchem( otyłość brzuszna -główne źródło nadciśnienia, IO, cukrzycy typu 2, w prostej linii prowadzi do zawału serca, udaru) zacznie jeść obiad, a co 3 kęsy wypada mu łyżka z ręki na podłogę.

Zabawa polega na tym, aby po pierwsze podnieść łyżkę, odnieść ją do zmywarki i wziąć nową…i tak do końca obiadu proces powtarzamy co 3 kęsy. Wszystko to ma na celu wolniejsze jedzenie…im wolniej jesz, tym szybciej będziesz najedzony.

Bezpośrednio z tempem jedzenia wiąże się kolejna naleciałość kulturowa…zapewne wielu z Was pamięta te czasy, kiedy wręcz niedokończenie obiadu równało się z wielką tragedią…trzeba było zjeść chociaż mięsko, ziemniaczki itp, itd. 

Nadal zakorzenione w tradycyjnych rodzinach kult kończenia posiłków skutkuje przejadaniem, pod warunkiem,że nauczymy się zjadać mniejsze porcje i czekać chwilę, aż mózg dostanie sygnał,że jesteś najedzony. 

>zaczynaj obiad od surówki! zanim dojdziesz do dania głównego poczujesz się częściowo najedzony i zjesz mniej ogólnie. 

Kobiety (te, które gotujecie) proszę, nie ulegajcie presji swoich facetów, bo oni przecież tacy przepracowani i głodni i domagają się szybko, dużo i najlepiej z dokładką. Zaczynamy od suróweczki, a jeśli wasze zasady nie będą egzekwowane, to przecież nic się nie stanie jeśli zamienicie się rolami w kuchni;)  

>Idź po obiedzie na spacer: stare dobre czasy i wiązanie sadełka już minęły. 

Po posiłku wstajesz i idziesz spalać glukozę, którą się dostarczyło w posiłku. Osobiście zalecam dla początkujących spacer interwałowy…na Brakujący Element więcej o tym 🙂 

 Na początek tyle na temat sposobów zmniejszania ilości spożywanych posiłków. Dajcie znać, czy ktoś korzystał i czy u Was się sprawdzają te sposoby. U wielu moich pacjentów tak, choć początkowo bywało śmiesznie…ale przecież śmiech to zdrowie.

Dlaczego sen jest taki istotny w cukrzycy typu 2? 

Istnieje silny związek między snem a wagą. Im mniej śpisz, tym większą prawdopodobnie masz nadwagę. Zdanie to  wydaje się szczególnie prawdziwe wśród dzieci, u których zgodnie z przeglądem artykułów w czasopiśmie  Obesity zbyt mała ilość snu, zaburza pracę hormonów odpowiedzialnych za sen i apetyt. Zbyt mała ilość snu zwiększa apetyt na wysokokaloryczne potrawy. 

W tym miejscu apeluję do wszystkich niesamowicie ciężko pracujących na kilka zmian z tak regularnie pielęgnowanymi brzuchami , zastanówcie się, czy nie czas zmienić pracy? Staraj się przynajmniej siedem do ośmiu godzin spać…a jeśli to nie wystarcza, idz do lekarza, bo może trzeba diagnozować cię w kierunku choćby bezdechu sennego!!! 

Index glikemiczny – jedna ze strategii walki z insulinoopornością

Różne pokarmy zawierające węglowodany wpływają na poziom glukozy we krwi :Im szybciej i na dany produkt powoduje wzrost poziomu glukozy we krwi tym ma większy Indeks Glikemiczny. Indeks glikemiczny wynoszący 55 lub mniej jest uważany za niski; 70 lub powyżej jest uważany za wysokie. Ogólnie rzecz biorąc, produkty bardziej przetworzone , poddane obróbce termicznej, zwiększają swój IG.

Im więcej  błonnika lub tłuszczu w żywności, tym niższy IG.

Wielu  ekspertów od żywienia uważa, ja się z tym w pełni zgadzam, że osoby z cukrzycą typu 2 powinny zwracać uwagę na indeks glikemiczny, aby uniknąć nagłych skoków glukozy we krwi i skutecznie walczyć z insulinoopornością. 

Podstawowe zasady jedzenia niskoglikemicznego: 

  • Jedz nieskrobiowe warzywa, fasolę i owoce, takie jak jabłka, gruszki, brzoskwinie i jagody. Nawet owoce tropikalne jak banany, mango i papaje mają zwykle niższą zawartość  indeks glikemiczny niż typowe desery.
  • Jedz ziarna w stanie możliwie najmniej przetworzonym:takie jak jęczmień, proso, pszenica, brązowy ryż i chleb pełnoziarnisty; dodawaj soczewicy do obiadu. 
  • Unikaj  ziemniaków i przetworzonego ziarna, produktów mącznych takich jak białe pieczywo, bułeczki, ciastka i zwykły makaron.

Nie pij więcej niż pół szklanki soku owocowego dziennie.

przede wszystkim WODA, WODA, WODA !!!

Całkowicie wyeliminuj napoje słodzone cukrem

Aktywność i oglądanie TV

Oczywiście nic nie musisz, ale spróbuj zechcieć zacząć ćwiczyć!!! SPACER, tak zwykły SPACER interwałowy to najlepszy sposób, aby zacząć.

>Zacznij od 32 minutowych spacerów interwałowych. Polega to na tym, że pierwsze 4 minuty idziesz szybko, szybko , szybko, tak jakbyś wracał do domu wyłączyć żelazko…a kolejne 4 minuty spacerujesz powoli, spokojnie. Cykl taki powtarzasz 4x i masz 32 min aktywności fizyczne, bardzo efektywnej. Czas start:) 

TV umiera śmiercią naturalną, nie przeszkadzajmy jej w tym…

Skróć czas oglądania TELEWIZJI. Najlepiej jak przestaniesz oglądać TV w ogóle. Z moich obserwacji wynika,że osoby które namiętnie oglądają telewizję, a zwłaszcza programy informacyjne, są o niebo bardziej zestresowani, nerwowi, bardziej otyli od tych, którzy tego nie robią.  TO nie jest przypadek:) 

Insulinooporność uwielba stres i błogi bezruch…aby w ogóle zacząć myśleć o walce z nią…walcz ze stresem…jak?  sposobów jest mnóstwo , każdy może wybrać coś dla siebie…o tym jednak w osobnym artykule..

Tyle na dziś , przewrotnie ale od serca i z doświadczenia…wszystko jest po coś 🙂  

Bracia Rodzeń

udostępnijFacebook
Dołącz do dyskusji

Bracia Rodzeń – Lekarze dla przedszkolaków

#zdroweNIEjedzenie to potężne narzędzie w leczeniu chorób metabolicznych( insulinooporność, cukrzyca T2, otyłość, stłuszczenie wątroby i wiele innych). Nauczymy Ciebie jak je stosować i zdrowo żyć.

Bracia Rodzeń

Śledź nas

Nasze media społecznościowe są super