szukaj
Jak przekonać przedszkolaka do jedzenia zdrowych rzeczy?

Jak przekonać przedszkolaka do jedzenia zdrowych rzeczy?

Jak przekonać przedszkolaka do jedzenia zdrowych rzeczy? Lekarze dla przedszkolaków
Jak przekonać przedszkolaka do jedzenia zdrowych rzeczy? Lekarze dla przedszkolaków
Streszczenie:

JAK PRZEKONAĆ PRZEDSZKOLAKA DO JEDZENIA ZDROWYCH RZECZY ? 

Warzywa dodają przedszkolakowi  energii. Jedzenie warzyw również chroni twoje dziecko przed chorobami przewlekłymi w tym chorobami serca, udarem mózgu i niektórymi nowotworami. Czy to nie są wystarczające argumenty za tym aby rozpocząć trudną zazwyczaj walkę z nawykami przedszkolaka ?!!! 

Zdajemy sobie sprawę, że większość przedszkolaków nie chwyta z zapałem kolejnej porcji sałaty, szpinaku czy nawet papryki ,ale mamy dla was dobrą informację. Przy zastosowaniu prostych podpowiedzi każdy ale to każdy przedszkolak zacznie wcinać warzywa. Wymaga to od was rodzice cierpliwości, konsekwencji i uświadomienia sobie, że jeśli wykształcicie dobre i zdrowe nawyki u przedszkolaka to prawdopodobnie pozostaną one na zawsze. 

Warto więc zacząć już teraz, a dzięki wam #PrzedszkolakiUratująŚwiat .

Dzieci poniżej ośmiu lat powinny codziennie spożywać 2-4½ porcji warzyw. Codziennie to znaczy codziennie !!! Wystarczy już wmawiania sobie, że wasz przedszkolak po zjedzeniu paróweczki, chlebka z masełkiem i serkiem, płatków kukurydzianych będzie zdrowy. Uświadomcie sobie drodzy rodzice, że większość witamin potrzebnych przedszkolakowi do prawidłowego rozwoju jest w warzywach i … nigdzie indziej !!! Wliczając w to tak bardzo reklamowane lizaczki i żelki witaminowe. 

To nasz obowiązek i żadne wytłumaczenie typu ( brak czasu, praca, przemęczenie nas nie tłumaczy) .To kwestia priorytetów i wiedzy czyli świadomości. Priorytetów wam nie zmienimy ale wiedzę dostaniecie od nas za darmo !!! 

Po pierwsze pomóż dziecku jeść dużo warzyw, dając dobry przykład.

Ile dziś zjadłeś/aś warzyw i czy twoje dziecko to widziało ?? Dlaczego jedzenie warzyw jest ważne dla dzieci już wiesz teraz pora na praktyczne wskazówki. Nasze wskazówki poniżej pomogą ci wprowadzić więcej warzyw do diety swojej rodziny.

Wskazówka 1: Zacznij w końcu jeść codziennie warzywa 

Twoje dziecko uczy się od ciebie wyborów żywieniowych, więc najlepszym sposobem, aby zachęcić je do jedzenia warzyw, jest pozwolenie, by zobaczyło, jak je spożywasz. 

Rodzinne posiłki to dobry czas, aby nauczyć dziecko zdrowego żywienia, w tym jedzenia warzyw. Rodzinne potrawy, takie jak frytki, curry, pieczenie i makarony, wspaniale smakują z większą ilością warzyw. Miska sałatek z boku to także szybka i smaczna opcja. Jeśli twoje dziecko zobaczy ciebie i jego rodzeństwo wypełniające talerze warzywami, prawdopodobnie będziesz chciał je skopiować.

Wskazówka 2: Nie sądzisz chyba, że tak ważny nawyk przyjdzie przedszkolakowi po pierwszej próbie. Próbuj 30 razy !!!  

To normalne, że dzieci mówią, że nie lubią warzyw, kiedy je najpierw smakują. Jeśli twoje dziecko mówi, że nie lubi warzyw – lub nie lubi nowego warzywa – nie przestawaj mu je podawać podczas posiłków. 

Twoje dziecko prawdopodobnie ostatecznie zmieni zdanie na temat warzyw. Niektóre dzieci muszą spróbować nowego jedzenia do  15 razy, zanim je zaakceptują, i kolejne 15 razy, zanim zdecydują, że im się podoba. 

Wskazówka 3: Samo nałożenie na talerz nie wystarczy. Chwal ile się da. 

 Jeśli  chwalisz przedszkolaka za każdym razem, gdy je lub próbuje warzyw, jest bardziej prawdopodobne, że znów je zje. Pochwała działa najlepiej, gdy mówisz swojemu dziecku dokładnie, co zrobiła dobrze – na przykład: „Wojtuś , bardzo mi się podoba jak wcinasz tego ogórka”.

Staraj się jednak, aby uwielbienie nie było głównym tematem posiłku. Twoim celem jest zachęcenie dziecka do jedzenia warzyw, ponieważ je lubi, a nie dlatego, że chce od ciebie pochwał i nagród.

Wskazówka 4: Jeśli ukarzesz przedszkolaka za niejedzenie warzyw, popracuj nad sobą

Karanie dziecka za niejedzenie warzyw może zmienić warzywa w coś negatywnego dla dziecka. Jeśli dziecko nie chce jeść, najlepiej zabrać mu posiłek po około 20 minutach. Staraj się nie robić z tym nic wielkiego – po prostu spróbuj ponownie innym razem.

Nie jest dobrym pomysłem powiedzenie: „Jeśli zjesz brokuły, możesz zjeść lody na deser”. Może to sprawić, że twoje dziecko będzie bardziej zainteresowane smakołykami niż zdrową żywnością. Sugeruje to również, że jedzenie zdrowej żywności jest obowiązkiem. I może zachęcać do przejadania się.

Wskazówka 5: Kupuj i gotuj warzywa razem z przedszkolakiem

Jeśli zaangażujesz dziecko w planowanie i  gotowanie posiłków rodzinnych z warzywami, chętniej zje warzywa, które przygotował. Na przykład możesz pozwolić dziecku:

  • podczas zakupów wybieraj warzywa na obiad
  • włóż pokrojone warzywa do garnka lub rondla przed ich ugotowaniem
  • ułóż pokrojoną w plasterki paprykę, pomidor i grzyb na pizzy
  • umyj liście sałaty.

Starsze dzieci mogą pomóc w tarciu lub siekaniu warzyw, gdy czujesz, że mogą bezpiecznie obsługiwać ostrzejsze narzędzia kuchenne.

Zabierz dzieci na zakupy, kiedy możesz. Widzenie wielu różnych warzyw może sprawić, że dzieci będą ciekawsze i zainteresowane ich wypróbowaniem.

Wskazówka 6: Wyrzuć wszystkie słodycze z domu  !!! Przedszkolak ma ci w tym pomóc. 

Słodycze to tylko okazjonalna przekąska i nigdy nie może być czymś łatwo dostępnym. Warzywa mogą być świetną przekąską. Jeśli zaopatrzysz się w warzywa na przekąski i ograniczysz niezdrowe przekąski w twoim domu, twoje dziecko będzie częściej wybierać warzywa, gdy będzie głodna.

Wystawiaj często na stoliku przedszkolaka zdrowe przekąski. Tylko nie skapituluj jak zgłodnieje i będzie się domagać lizaczka, słodkiej bułeczki lub nawet chrupki kukurydzianej, która zresztą nie ma praktycznie żadnych wartości odżywczych. Konsekwentnie powtarzaj, że innych przekąsek nie ma w domu i tak codziennie. 

Oto kilka pomysłów na przekąski warzywne:

Przechowuj pojemnik z posiekanymi warzywami, takimi jak ogórek, marchew lub papryka, w lodówce. Inną opcją jest miska pomidorów na stoliku przedszkolaka.

Oferuj starszym dzieciom mrożony groszek, ale pamiętaj, że może to stanowić ryzyko zadławienia.

Wskazówka 7: Nie bój się przypraw

Pamiętaj, że smak ma znaczenie. Możesz na przykład spróbować upiec warzywa ze świeżymi ziołami i sokiem z cytryny lub użyć drobno pokrojonych brokułów na patelni lub do pizzy. Prawdopodobnie spodoba się to twojemu dziecku bardziej niż duże warzywa gotowane na parze.

Możesz także dobrze się bawić z warzywami, zwłaszcza z młodszymi dziećmi. Możesz zrobić warzywną twarz na talerz z przekąskami – startą marchewkę na włosy, pomidorki koktajlowe na oczy, fasolkę na nos i paski papryki na usta.

W tym momencie z pełną odpowiedzialnością mówimy wam, że żaden przedszkolak nie oprze się warzywom jeżeli konsekwentnie , bez nerwów zaczniecie realizować i wykorzystywać te wskazówki ale tez z pełną odpowiedzialnością także  mówimy wam, że nie wszyscy dacie radę.

Takie są czasy po prostu . Wszyscy gdzieś gonią, nie mają czasu na nic ale już na oglądanie telewizora i ulubionych seriali to już mamy czas 🙂 Dodatkowo bardzo wam współczujemy jako rodzicom przedszkolaków, dookoła wszyscy mówią to jest zdrowe, to ma wiele witamin a tamto podnosi odporność waszego przedszkolaka. Komu zaufać i co jest lepsze : podać syropek z witaminami tak wspaniały i naturalny i z głowy czy rozpocząć wdrażać przez wiele miesięcy plan przyzwyczajania przedszkolaka do warzyw. 

My wybieramy tą drugą opcję ale bądźmy realistami !!! Większość wybierze tą prostszą opcję ale zdajcie sobie sprawę to nie jest opcja !!! To jest oszustwo. Ale suma sumarum to chodzi o twojego przedszkolaka i masz pełne prawo decydować. Jeżeli jednak uwierzyliście nam i zaufaliście to świetnie.

Właśnie wsiedliście do właściwego pociągu!! Droga będzie długa i trudna ale ostatnia stacja to zdrowy, szczęśliwy przedszkolak 

Bracia Rodzeń

udostępnijFacebook
Dołącz do dyskusji

4 komentarze
  • Święte słowa. Jestem mamą czwórki dzieci. Najstarszy syn ma 12 lat. Kiedy się urodził wydawało mi się, że MUSZĘ wrócić do pracy (w tamtych czasach byłam”pracownikiem roku”). Niestety nie można mieć wszystkiego. Nie miałam czasu na myślenie o nawykach żywieniowych, nie tylko dziecka, całej naszej rodziny. Syn jest jedynym naszym dzieckiem, które nie je warzyw, ani owoców. Pozostała trójka miała już nieco inne dzieciństwo – zweryfikowałam swoje priorytety – zdecydowałam się zrezygnować z pracy i zająć się Rodziną. Nigdy tej decyzji nie żałowałam. Nasze dzieci uczą się w domu, nie mamy tv, mamy duży ogród na wsi i sami uprawiamy sporo warzyw. Owoce ze sklepu są pyszne, ale coraz częściej mam wrażenie, że częste zjadanie słodkich przekąsek (winogrona, mandarynki, najsłodsze jabłka, nawet marchew) są pewnym nieporozumieniem, jeśli chodzi o zawartość cukru. Wszystkie dzieci oprócz najstarszego uwielbiają warzywa (choć częściej surowe, chrupiące – marchewki, rzodkiewki, groszek z ogrodu, pomidory).. Najstarszy skusi się czasem na 10 malin, garść poziomek, kilka groszków… Przemycam mu marchew w cieście marchewkowym, pomidory w pizzy, brokuły w sosie z mozarellą, podaję dużo kasz, ziaren (pieczemy chleb z ziarnami dyni i siemieniem lnianym), orzechów. Ale z nawykiem sięgania po świeże, nieprzetworzone warzywa jest krucho. Cóż, nie rezygnuję 🙂

  • I oczywiście, nie ma w domu słodyczy. Są naprawdę okazjonalnie. To jest niesłychane, jak dzieci się do nich przyzwyczajają. Do cukru ogólnie. Ne pijemy słodkich soków, wód smakowych (to jakich żart – “zdrowe” wody dla dzieci, zawierające głównie cukier), herbatę słodzę odrobiną miodu lub ksylitolu, a czasem udaje się tego uniknąć. Kiedy ktoś strasznie chce zjeść coś , to mamy zasadę, że musi przygotować deser dla całej rodziny. Dzieci potrafią przygotować pierogi z malinami, naleśniki z serem, czy upiec ciasto drożdżowe z rabarbarem, a nawet zrobić samodzielnie lody. Największą “zmorą” są jednak dla mnie babcie, ciocie i znajomi, którzy kilogramami znosili nam czekoladki, soczki, nutelle, itp. Wiele osób uważa, że nasze dzieci cierpią, gdyż nie piją coli i nie jedzą lizaków. Toczę więc batalię (z pewnymi sukcesami), argumentując, że jeśli ktoś ma potrzebę wydać pieniądze, to proszę o miód, bakalie, świeże BIO warzywa. To też prezent w ramach kompromisu 😉

Invalid username or token.

Lekarze dla przedszkolaków

Powiemy Tobie jak wprowadzać zdrowe nawyki u dziecka, podnieść jego odporność i dlaczego cukier NIE krzepi.

Bracia Rodzeń

Śledź nas

Nasze media społecznościowe są super