szukaj
#zdroweNIEjedzenie dla początkujących

#zdroweNIEjedzenie dla początkujących

Streszczenie:

#zdroweNIEjedzenie to nic innego jak post przerywany i od niedawna stał się bardzo popularny. W roku 2019 to najczęściej wyszukiwana fraza w tematyce odchudzania, ale także ostatnie lata to prawdziwy wysyp badań naukowych dotyczących tego zagadnienia. Teraz New England Journal of Medicine (NEJM), prawdopodobnie najbardziej prestiżowe czasopismo medyczne, opublikował artykuł opisujący korzyści z przerywanego postu.

Autorzy tego artykuły, w szczególności odnoszą się do procesów(przemian metabolicznych), które zachodzą w Twoim organizmie, gdy zamiast spalania glukozy jako paliwa, zaczynamy spalać kwasy tłuszczowe. w efekcie produkujemy ciała ketonowe, które mają wiele potencjalnych korzyści dla komórek ciała i włączają się procesy autofagii(przebudowy komórkowej i regeneracji).

Podczas postu, komórki aktywują szlaki, które zwiększają wewnętrzną obronę przed stresem oksydacyjnym i metabolicznym oraz te, które usuwają lub naprawiają uszkodzone cząsteczki.

Ciała ketonowe to nie tylko paliwo używane w okresach postu; są silnymi cząsteczkami sygnałowymi o znaczącym wpływie na funkcje komórek i narządów. Ciała ketonowe regulują ekspresję i aktywność wielu białek i cząsteczek, o których wiadomo, że wpływają na zdrowie i starzenie się.

 
Wskazują one również na mechanizmy ewolucyjne, które promują zdrowie komórkowe:

Komórki reagują na przerywany post, angażując się w skoordynowaną adaptacyjną reakcję na stres, która prowadzi do zwiększonej ekspresji mechanizmów antyoksydacyjnych, naprawy DNA, kontroli jakości białka, biogenezy mitochondrialnej i autofagii oraz do regulacji stanu zapalnego.

Co to jest post przerywany?

Post przerywany – czy to nie jest głodowanie?

Zdecydowanie NIE.

Post różni się od głodowania w jeden kluczowy sposób: kontrola. Głodowanie jest mimowolnym brakiem jedzenia przez długi czas. Może to prowadzić do poważnego cierpienia, a nawet śmierci. Nie jest ani celowe, ani kontrolowane.

A z drugiej strony, post jest dobrowolnym unikaniem żywności z powodów duchowych, zdrowotnych lub innych. Gdy odbywa się prawidłowo, post nie powinien powodować cierpienia, a na pewno nigdy śmierci.

Zauważ, że jesteś sporadycznie w trakcie postu za każdym razem, między kolacją a śniadaniem następnego dnia, w okresie około 12-14 godzin. W tym sensie przerywany post należy uznać za część codziennego życia.

Jest to być może najstarsza i najpotężniejsza interwencja dietetyczna, jaką można sobie wyobrazić.

#ZdroweNIEjedzenie nie jest czymś niezwykłym, ale częścią codziennego, normalnego życia. Jest to być może najstarsza i najpotężniejsza interwencja dietetyczna, jaką można sobie wyobrazić. Jednak jakoś przegapiliśmy jego moc i przeoczyliśmy jego potencjał terapeutyczny.

Chcemy nauczyć Ciebie jak prawidłowo to robić aby odnieść największe korzyści.

Aby rozpocząć, obejrzyj te krótkie filmy i dołącz do niesamowitej grupy na Facebooku lub Instagramie.

#zdroweNIEjedzenie to potwierdzony naukowo sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów.

Post przerywany po prostu pozwala organizmowi na wykorzystanie zmagazynowanej energii, poprzez spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej.1

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, jako człowiek, twój organizm jest ewolucyjnie przygotowany do postu. Od zawsze człowiek korzystał z tego stylu życia głodując krócej – kilka godzin, lub dłużej – 3 dni, bez negatywnego wpływu na zdrowie i życieych.2

Post jest przecież po prostu przeciwieństwem jedzenia. Jeśli nie jesz, jesteś na czczo(pościsz).

Działa to tak:

Kiedy jemy, dostarczamy organizmowi więcej energii niż można natychmiast zużyć. Część tej energii musi być przechowywana na gorsze czasy. Insulina jest kluczowym hormonem zaangażowanym w magazynowanie energii żywności. Ona otwiera magazyn energii i nie wypuści jej z magazynu dopóki nie spadnie.

Insulina wzrasta, gdy jemy, pomagając przechowywać nadmiar energii na dwa sposoby. Węglowodany rozpadają się na poszczególne cząsteczki(glukoza), które mogą być połączone w długich łańcuchach w postaci glikogenu, który jest następnie przechowywany w wątrobie lub mięśniach.3

Magazyny te są jednak ograniczone i nie można w nieskończoność magazynować glikogenu  i po osiągnięciu tego poziomu wątroba zaczyna przekształcać nadmiar glukozy w tłuszcz. Proces ten nazywa się lipogeneza de-novo (czyli dosłownie “tworzenie nowego tłuszczu”).4

Część z tego nowo utworzonego tłuszczu jest przechowywany w wątrobie, ale większość z nich jest eksportowany do innych magazynów tłuszczu w organizmie. Chociaż jest to bardziej skomplikowany proces, to praktycznie nie ma limitu ilości tłuszczu, który można utworzyć.

Reasumując, w naszym organizmie istnieją dwa uzupełniające się systemy magazynowania energii z żywności. Pierwszy jest łatwo dostępny, ale z ograniczoną przestrzenią do przechowywania (glikogen), a drugi magazyn jest trudniejszy otworzenia, ale ma prawie nieograniczoną przestrzeń do przechowywania (tkanki tłuszczowej).

Inaczej sprawy się mają, gdy nie jemy. Poziom insuliny spada, sygnalizując organizmowi, aby rozpocząć spalanie zmagazynowanej energii, ponieważ nie dostarczasz nadmiaru energii z jedzenia. Stężenie glukozy we krwi spada, więc organizm musi teraz wyciągnąć glukozę z magazynu, aby spalić energię.

Glikogen jest najłatwiej dostępnym źródłem energii. Jest on podzielony na cząsteczki glukozy, aby zapewnić energię innym komórkom organizmu. ten magazyn wystarczy na 24-36 godzin. Po tym czasie, twój organizm będzie przede wszystkim spalał tłuszcz aby pozyskać energię.5

Śniadanie to zło?!!!

W dzisiejszych czasach dostęp do jedzenia jest nieograniczony i bardzo łatwy. Wmówiło się nam, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. A to nie jest prawda.6 Rano uczucie głodu jest najmniejsze, dlaczego więc nie posłuchać swojego organizmu i ominąć śniadanie?

Równowaga między jedzeniem i spalaniem energii została bardzo zachwiana, przez łatwy dostęp do jedzenia i agresywne kampanie reklamowe promujące, zajadanie się na potęgę. Po prostu musimy zwiększyć ilość czasu spędzonego na spalaniu energii żywności.7 Na tym właśnie polega #zdroweNIEjedzenie.

ZdroweNIEjedzenie czyli post przerywany daje możliwość na wykorzystanie zmagazynowanej energii. Ważne jest, aby zrozumieć, że nie ma w tym nic złego.

Jeśli jesz często, jak to często zaleca się, twoje ciało będzie stale włączone w trybie magazynowania i będzie zapełniać magazyny zamiast je opróżniać. Nowoczesna medycyna i nauka potwierdza, że to złe rekomendacje. 8 

Korzyści #zdrowegoNIEjedzenia

Najbardziej oczywistą korzyścią jest utrata masy ciała9 Jednak, istnieje wiele innych potencjalnych korzyści poza tym, niektóre z nich były znane od czasów starożytnych.10

Posty były stosowane w celu, “detoksykacji” lub “oczyszczenia”. Ludzie wierzyli, że ten okres abstynencji od jedzenia oczyści ich systemy toksyn i odmłodzi je.

Niektóre z rzekomych korzyści zdrowotne przerywanego postu obejmują:

  • Utrata masy ciała i tkanki tłuszczowej11
  • Zwiększone spalanie tkanki tłuszczowej12
  • Obniżenie poziomu insuliny i cukru we krwi 13
  • Możliwe odwrócenie cukrzycy typu 214
  • Prawdopodobna poprawa jasności umysłu i koncentracji15
  • Więcej energii16
  • Wzrost poziomu hormonu wzrostu17
  • Obniżenie poziomu cholesterolu18
  • Prawdopodobnie wydłużenie życia19
  • Aktywacja oczyszczania uszkodzonych komórek poprzez stymulowanie autofagii20
  • Zmniejszenie stanu zapalnego21

Ponadto #zdroweNIEjedzenie oferuje wiele ważnych unikalnych zalet, które nie są dostępne w typowych dietach.

Podczas gdy diety mogą skomplikować życie, przerywany post może go uprościć. Podczas gdy diety mogą zająć trochę czasu, post oszczędza czas.

Zastrzeżenie

Aby zrealizować naszą misję, zapewniamy odwiedzającym wiedzę, narzędzia i inspirację, z których wierzymy, że skorzystają najlepiej jak potrafią. Chociaż dokładamy wszelkich starań, aby dostarczać wiarygodnych i pouczających materiałów, nie możemy udzielać żadnych oświadczeń ani gwarancji w odniesieniu do treści na naszej stronie. Korzystanie z naszej strony i innych usług jest na własne ryzyko.

Informacje, które przekazujemy nie mają na celu zastąpienia konsultacji z wykwalifikowanym lekarzem.

Treści, które udostępniamy, nie są przeznaczone w celu postawienia diagnozy i leczenia. Poinformuj swojego lekarza o wszelkich zmianach, które możesz wprowadzić w swoim stylu życia i omówić je z nim. Nie lekceważ porady lekarskiej ani nie opóźniaj wizyty u lekarza z powodu czegoś, co czytasz na naszej stronie, lub na innych naszych kanałach komunikacji.

W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących schorzeń należy skontaktować się z lekarzem.

Kto nie powinien pościć?

Nie należy wykonywać przerywanego postu, jeśli:

  • Niedowaga (BMI < 18.5) lub zaburzenia odżywiania, takie jak anoreksja.
  • W ciąży – potrzebujesz dodatkowych składników odżywczych dla swojego dziecka.
  • Karmienie piersią – potrzebujesz dodatkowych składników odżywczych dla twojego dziecka.
  • Dziecko poniżej 18 roku życia – potrzebujesz dodatkowych składników odżywczych, aby rosnąć.

Prawdopodobnie można szybko, ale możesz potrzebować nadzoru medycznego, w następujących warunkach:

  • Jeśli masz cukrzycę typu 1 lub typu 2.
  • Jeśli przyjmujesz leki na receptę
  • Jeśli masz dnę moczanową lub podwyższony poziom kwasu moczowego
  • Jeśli masz jakieś poważne choroby, takie jak choroby wątroby, choroby nerek, lub choroby serca.

Bracia Rodzeń

udostępnijFacebook
Dołącz do dyskusji

Invalid username or token.

Lekarze dla przedszkolaków

Powiemy Tobie jak wprowadzać zdrowe nawyki u dziecka, podnieść jego odporność i dlaczego cukier NIE krzepi.

Bracia Rodzeń

Śledź nas

Nasze media społecznościowe są super